ÇANAKKALE DESTANI TANITIMI DUYGULANDIRDI

(Fotoğrafta ortada pembe şapkalı 90 yaşlarında ziyaretçi. Müze bölümünü gezerken.) Çanakkale Destanı tanıtımı, bir senaryoyla, birbirine eklenmiş 13 salonda yapılıyor. İyi düzenlenmiş ‘’Gösterim Salonları’’ birden onüçe kadar numaralandırılmış. Kimilerinde oturulabiliyor, kimilerinde de ayakta izleniyor. Görsellerin sunumunda, ileri elektronik teknoloji kullanılmış.
(En küçük ziyaretçi arabasında.) Ziyaretçi kitlesi çeşitlilik gösteriyor. Genellikle genç, aydınlık görünümlü çiftler katılıyor. Katıldığımız seansta birkaç yabancı çift de vardı. Ufacık bebekler ağlamadan, yaşı doksanı bulmuş yaşlılar sızlanmadan izlediler. Yaşlı teyze, yaşı ilerlemiş kız kardeşi ve kızıyla katıldı. Bebek ise arabasında sus pus izledi. Ziyaretçi profili heyecan vericiydi.
(Anafartalar Gurubu Komutanı Yarbay Mustafa Kemal Bey.) (Alıntıdır) ‘’Gösterim Salonlarında’’ fotoğraf çekmenin yasak olduğu anons edildi. Fotoğraf alamadığımız gibi, yeterli broşür de yok. 1.SALON: Harbe Giriş. Broşürde, ‘’3D mapping sistemiyle oluşturulan filmde 12x5 m. boyutundaki ekrana 3 projektör vasıtası ile savaşa hazırlık süreci yansıtılmaktadır’’ yazıyor. Bir iç spikerin anlatımıyla, o zamana ait, yeniden düzenlenmiş filmle anlatılıyor.
(Nusrat Mayın Gemisi Çanakkale Boğazında) (Alıntıdır) 2.SALON: Nusrat. Broşürde, ‘’25 m. uzunluktaki Nusrat mayın gemisinin mayın döşeme faaliyeti gemideki ziyaretçilere anlatılırken mekanik olarak geminin sudaki hareket hissi verilerek ses ve ışık efektleri, dalgada yol alan bir gemi hissi uyandıracak şekilde düzenlenmiş olup, Çanakkale boğazının görüntülerinin yer aldığı bir film 22x4.5 m. boyutundaki perdede 4 projeksiyon ile gösterilmektedir.’’ yazıyor. Güvertenin sarsıntısı gerçek gibidiydi. Deniz görüntüleri çok gerçekçi değildi. Efektler heyecanlıydı. Anlatımın parça parça olması heyecanı azalttı. Salonlarda oturabilmesi için, yaşlı kadının yakınları sandalye taşıyor. Belli ki, tanıtım merkezi bu tür ziyaretçilere hazırlıklı değil.
(İtilaf Devletleri Komutanı Sir Ian Hamilton ve kurmayları) (Alıntıdır) 3.SALON İtilaf Devletlerinin Deniz Muharebe Planları. Broşürde, ‘’Ocean güvertesinde bulunan düşman cephanesinde olup bitenler ile Çanakkale Boğazı ve Gelibolu Yarımadası kıyılarının durumunu izletmek için, 17x4.3 ebadındaki perde ve 3 adet 3D projektör ve 3D gözlükleri kullanılmıştır. Ayrıca gemideki ziyaretçilere Ocean gemisinin top atışlarının oluşturduğu sallantıyı hissettirmek için özel mekanik sistemler kullanılmıştır.’’ yazıyor. İtilaf devletlerinin planları düz ve yavan bir dille anlatılıyor. Oyuncular da sunucudan farksız. Hem dağıtılan gözlükler de pek işe yaramıyor. Üç boyutlu sistem yerinde kullanılamamış.
(Mecidiye Tabyası (alıntıdır)
(Efsane Seyit Onbaşı Tanıtım Merkezindeki kabartma panosunda) 4.SALON Mecidiye Tabyası. Broşürde, ‘’Ziyaretçilerin Mecidiye tabyasının bombalanmasını ve Seyit Onbaşının tarihe geçen kahramanlığını daha iyi algılayabilmeleri için, 3 adet 3D projektör ile 17x4.3 m. ebadındaki perdede 3D gözlükler yardımı ile olan biteni izleme imkânı sunulmaktadır.’’ yazıyor. Seyit Onbaşı'yı canlandıran sahne acemice hazırlanmış. Klasik filmlerimizdeki gibi acındırma duygusu yaratılmaya çalışılmış. Sahne gerçeğe de pek uymuyor. Oysa, Seyit Onbaşı acınacak değil, alkışlanacak bir kahraman.
(İtilaf Devletleri Birleşik Donanmasına ait 3 parça gemi Boğaza doğru hareket halinde.) (Alıntıdır) 5.SALON Kara Muharebelerine Hazırlık. Broşürde, ‘’Deniz savaşlarında büyük bir yenilgi alan İtilaf devletleri hedeflerinden vazgeçmeyerek Çanakkale Boğazını geçebilmek için Gelibolu Yarımadasına çıkarma yapmayı ve kıyılardaki top bataryalarını susturarak Marmara’ya geçmeyi planlamaktadırlar. Salonda Çanakkale Savaşlarının planlarını anlatmak için, 3D mapping sistemiyle oluşturulan yatay ve düşey iki kabartmalı harita kullanılmıştır.’’ yazıyor. Broşürde özensiz bir dil kullanılmış. Ayrıca, yazım kurallarına çok yerde uyulmamış. Önümüzdeki bölümde diğer 8 ‘’Gösterim Salonunu’’ anlatmaya çalışacağım. 05 Eylül 2012 Çarşamba Kabatepe - Çanakkale

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ege’den Denize Bırakılmış Bir Çiçek / DATÇA

KARŞI TARAF – İSTANBUL

EFES (Ephesos) Antik Kenti IV