İSABEY CAMİİ – Selçuk (İzmir) II




Bu camide, Efes’le Artemis Tapınağı’ndan getirilen mimari parçalar ve özellikle sütunlar kullanılmış. Kubbenin *pandantifleri çini levhalarla, pencere pervazları **stelaktit, örgü motifleri ve renkli taşlarla süslenmiş. Mihrap ve minber mermerden yapılmış.
Eylül-2012’de camiyi fotoğraflamaya gittiğimde, içerde bulunan taşlıkta ayakkabılarımı çıkardım, kenara bıraktım. Taşlık mermerden yapılmış ve oldukça temiz görünüyordu. Caminin içini fotoğrafladıktan sonra dışarı çıkacağım, ayakkabılarım yok. Her yere baktım yok, herhalde çalınmış. Çevreme bakıyorum çalacak kimse görünmüyor. Doğru düzgün insanlar. Tamamına yakını yabancı. Ayaklarındaki ayakkabılar benim ayakkabılarımdan çok daha pahalı. Herhalde aralarında kleptoman var diye düşündüm. Hizmetli kadın yanıma yaklaştı ‘’bir Japon (bizim için her çekik gözlü ya Japon’dur ya da Çin’li) senin ayakkabılarını dışarı çıkardı’’ dedi. Dışarıda bir sütunun arkasında buldum. Belli ki ayakkabıları taşlığa çıkarmanın sakıncalı olduğunu düşünmüş. Mabede duyulan saygının böylesi…

Cami son derece bakımlı, temiz ve düzenli. Bahçesi de aynı; düzgün yerleştirilmiş, bakımlı, pırıl pırıl.



Harap vaziyette olan cami, 1975 ile 2005 yıllarında gördüğü restorasyonlarla bu günkü halini almış. Restorasyon çalışmalarını, her tarihi eserde olduğu gibi,  işi bilmeyen fen adamları ve ustalar yürütmüş. İsabey Camii de aynı kaderi paylaşmış. İç restorasyon sırasında  yapının, birkaç örnek dışında geçmişi adeta silinmiş.
 
Her ören yerinin ve her tarihi yapının çevresine, uyduruk yeme-içme yerleri, gözlemeciler, sözde hatıra eşyaları ve kartpostal satıcıları konuşlanır. Yiyecekler kuşkulu, eşyalar Tahtakale’den (İst.) toplama. Aşırı pahalı. Oysa, camiye gidilen yolun üzerinde, bu işlere uygun çok güzel dükkanlar var. ‘’Kardeşim tarihi yapılar, ören yerleri çokluk perişan, sen satıcılar diyorsun!’’ Haklısınız. ‘’Deveye niye boynun eğri demişler, nerem doğru ki..’’ demiş.
Bugünün teknolojileri kullanılırken camiye hoyrat davranılmış. Vantilatör yerine pekalâ salon tipi klima kullanılabilirdi. Restorasyon sırasında ve yenilikler uyarlanırken orijinale sadık kalmaya pek özen gösterilmiyor.
*PANDANTİF : Bir kubbenin taşıyıcı kemerleri arasına yerleştirilen kare plandan dairesel plana geçişi sağlayan küresel üçgen.
**STELAKTİT : Sarkıt.
 
 








Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ege’den Denize Bırakılmış Bir Çiçek / DATÇA

KARŞI TARAF – İSTANBUL

EFES (Ephesos) Antik Kenti IV