ALTI GÜNDE GAP – ADANA’dan başladık
TARİHİ ADANA EVLERİ
Evlerin Durumu İyi değil
Adana
Havalimanından doğru Seyhan’a, Seyhan Irmağının kenarına… Araçlar vızır vızır…
Bir anlık dalgınlık… Allah korusun..! Aracımız bekleyecek bir yerler aramaya
gitti. Adana’nın bu bölümünde eski Adana evleri sıra sıra… Üçü beşi bir arada…
Çoğu terkedilmiş, virane… Birkaçı
yenilenmiş.
SEYHAN’IN SİMGESİ TAŞKÖPRÜ
TARİHİ SEYHAN KÖPRÜSÜ
Seyhan
Irmağı üzerindeki Taşköprü motorlu araç trafiğine kapatılmış. Köprünün
görünüşüne bakılırsa yüz tonluk tırlar bile üstünden geçebilir. Öylesine
kemikli ve sağlam… Köprüden gelip geçenler, ırmağı seyredenler o kadar yoğun
ki, fotoğraf için boşluk yakalayamadım.
Adana'nın Batı (Seyhan) ve Doğu (Yüreğir) ilçelerini birleştiren Taşköprü, Seyhan
Nehri üzerinde. IV. (385) yüzyılda Roma İmparatoru Hadrianus tarafından
yaptırılmış. Mimarı Auxentus olduğu biliniyor. Harun Reşit (766-809) köprüyü bazı
eklerle Adana Kalesine birleştirmiş. Köprü günümüze kadar beş onarım görmüş.
Son onarım 2006-2007 yılları arasında tamamlanmış. Köprü, tüf taşı, mermer ve
spolien malzeme kullanılarak inşa edilmiş.
YENİ SEYHAN KÖPRÜSÜ
Motorlu Araç Yükünü Taşıyor
İlk
yapıldığında yarı yarıya dar olan köprü daha sonra genişletilmiş. Her iki
girişinde de şu anda mevcut olmayan taç kapısı olduğu biliniyor. Köprü, 319 m. uzunluğunda, 11.40 m.
genişliğinde ve 13 m. yüksekliğinde. Orijinali 21 gözlü olan köprünün, Seyhan Nehri’nin
ıslah çalışmaları sırasında 7 gözü toprak altında kalmış. Halen 14 gözü açıkta
görünüyor. Ortadaki büyük kemerde iki
aslan kabartması mevcut. Dünya’nın, halen kullanılan en eski köprüsü olarak
biliniyor. Köprü tarihte Saros Köprüsü, Justinianus Köprüsü isimleriyle de
anılmış.
SEYHAN NEHRİ
SABANCI MERKEZ CAMİİ
Adana Reşatbey
Seyhan Nehri’nin Kıyısında
Seyhan
Irmağı nehirden çok, deniz görüntüsü veriyor. Arazinin topografyası nedeniyle
öyle deli deli akmıyor. Durgun, munis… Milli ırmağımızdır. Anadolu
topraklarından doğar, yine Anadolu topraklarından Mersin’in Deli Burnu’ndan
Akdeniz’e dökülür. Sivas Uzun Yayla’dan doğar. Orada adı Zamanti Suyu… 560 km.
boyunca, 20.600 km2 havzaya bereket bırakarak Akdeniz’e koşar. Son 80 km.sini Göksu ile birleşerek,
en görkemli haline Adana’da kavuşur. Yol
boyu 3 hidroelektrik santralına güç verir, Çukurova’da pamuk tarlalarına suyunu
verir. Seyhan Irmağı’nın Anadolu’nun derinliklerinden gelen destansı öyküsüne
yer veremiyoruz. Satırlar yetmez.
GEZİ NOTLARI
(1.-2. fotoğraflar
alıntıdır.)
( 08 Ekim
2018 Cumartesi Gezimizin 1. günü )


Yorumlar
Yorum Gönder