DATÇA

“-Anacağım, tevellüt kaç?
-Hıı..?
-Ne zaman doğdun?
-Haaa… Anam bademler çiçek açtıydı, didiydi…”
BADEM AĞAÇLARI GELİNLİKLERİNİ GİYDİ

İlk onlar çiçek açar. İlkbahar gelende Datça’nın dağları-taşları,  bağları-tarlaları beyaza keser… Badem ağaçları, beyaz gelinliklerine bürünür. Datça’nın her bir köşesi badem çiçekleriyle donanır... Öyle çok beyaz olur ki,  kar yağmış sanılır..!  Oysa, Datça’ya bilinen tarihinde belki bir, bilemediniz iki kez kar düşmüş. İlkbaharda badem ağaçları baharın muştucusu, doğanın sabahıdır.

 
Badem çiçekleri Datça’ya coşku katar... Doğa uyandığında Datça’nın tarlaları, dağları kudurur… Papatya tarlalarının seyrine doyulmaz… Datça’nın baharı baş döndürür, kanları coşturur.

(uzayan ve kıvrılan Datça’nın yolları)
Yollar eskisi gibi değil. Rahat, geniş… Sollama sıkıntısı yok, bas-yürü… İstanbul, Ankara, İzmir’den zahmetsizce ulaşılabiliyor Datça’ya… Yol belki uzun,  ama Datça’ya değer… Eğer, yolculuk tatile  katılırsa değmeyin keyfine… Marmaris Datça arası yolun virajlı, dar ve tehlikeli olduğu söylenir. Yok öyle bir şey… Çok eski yıllarda, bu satırları yazan ben, Marmaris-Datça arasındaki yolu zor aşmıştık. Şimdilerde yol otoyol değil, ekspres de değil, zor da değil. Aldırmayın, gidin ve cenneti görün. Sakın ola ki kirletmeyin, bozmayın. Yerleşmeyi hiç düşünmeyin… Diğer tatil beldeleri gibi Datça bitmesin..! Hele hele komşusu Bodrum’a hiç benzemesin…

Marmaris Datça arası 70 kilometre. Gezginleri ve tatilcileri Marmaris’ten Datça’ya D400 devlet karayolu götürüyor.  Artık karayolları yol numaraları öğrenilmeli.  Büyük kolaylık… Yola çıkmadan önce, haritada işaretleyince, karayolu tabelaları daha anlaşılır oluyor. Yol konusunda bir örnek; bir çok tatilci veya gezgin, Datça’ya İzmir çıkışından sonra Aydın üzerinden gidiyorlar. Oysa, Selçuk, Kuşadası, Söke, Milas, Yatağan güzergâhından  daha rahat ve kısa ulaşılıyor Datça’ya.

(Datça’nın yollarından Gökova Körfezi)
Marmaris Datça arasına zaman ayırmalı. Deniz sürekli sağda... Muhteşem… Dünya harikası manzara şenliğine, doyumsuz Gökova görselleri eşlik ediyor. Yer yer seyir terasları yapılmış. Araç sürenler şanssız... Öylece önlerine bakarlar, yol güzelliklerinden mahrum olurlar. Sağa bakmaktan yolcuların boyunları tutulur. Sis izin verirse Gökova Körfezi tablo gibi fotoğraflar verir. Cep telefonuyla görüntü alanlar manzaraya ayıp ederler…

(Iğdır ilimiz Datça’nın çok uzağında)
(İstanbul güzelliği kadar kalabalık, gürültülü ve karmakarışık)
Sanıyoruz, Datça’ya en uzak ilimiz Iğdır… 1840 kilometre, yol koşulları uygun olursa yolculuk 30 saat sürüyor. Iğdır’dan Datça’ya tatile gelinir mi? Evet gelinir, yol zorluğuna rağmen değer. Önemli merkezlerin Datça’ya uzaklığını ve yolculuk sürelerini sıralayalım. İstanbul’un Datça’ya uzaklığı 916 kilometre. Yol ve iklim koşullarının uygun olması durumunda, yolculuk 14 saat kadar sürüyor. 14 saat araç sürülmesinin tehlikeleri malum. Çok sıcak havalarda, aracın lastikleri 100 kilometre aralıklarla mola vererek soğutulmalı. Sürücü de en fazla 6 saat araç kullanmalı. Sonrasında bir saat dinlenmeli.

(Güzellikleri ilk Ankaralılar keşfeder)
Ankara Datça arası yolculuk 12 saat kadar sürüyor. Uzaklık 714 kilometre. Araç sürerken doygunluk açlık-tokluk arası olmalı. Uykusuzluk büyük tehlikenin de ötesinde. Sakın ha..!
 
İzmir Datça arası yakın sayılır. İzmirliler hafta sonlarını Datça’da geçirebilirler. Uzaklık 384 kilometre, yolculuk 6 saat kadar sürüyor.  Araç sürerken sigara içilmemeli, radyodan hareketli müzik dinlenmeli, konuşmalı radyo programları dikkati dağıtır. Su durarak içilmeli. Zorunlu hallerde sürücü sularını pipetle içmeli.
 
Aydın-Datça arası 222 kilometre, yolculuk 4 saat kadar. Hız bir keyif değil, kazaya çağrıdır. Otomobil ve benzeri araçlar için hız sınırları; yerleşim yerlerinde 50 km/h, şehirler arası yollarda 90 km/h, otoyolların bazılarında 120 km/h, bazılarında 130 km/h.

Muğla-Datça arası 122 kilometre, yolculuk 2 saat kadar.

Marmaris-Datça arası 70 kilometre, yolculuk 1 saat 30 dakika kadar.
 
Bodrum-Datça arası 231 kilometre, yolculuk 4 saat kadar. Bodrum’dan Datça’ya karayolu uzun gibi duruyor. Oysa, arada sadece Gökova Körfezi var. Denizden de ulaşılıyor. Karayolu yerine feribot önerilebilir. Bodrum iç limanından kalkan feribotlar, Datça’da Körmen iskelesine yanaşıyor. Günlük karşılıklı 4 sefer yapılıyor. Karayolundan 4 saatlik yolculuk, feribotla 1 saat 30 dakika sürüyor.
 
Datça’ya iyi firmaların otobüsleri çalışıyor. Kâmil Koç Turizm, Ulusoy Turizm, Varan Turizm, Pamukkale Turizm, Metro Turizm… Datça’ya 156 kilometre ötede, 3 saatlik yolculukla ulaşılan Dalaman’da  uluslararası bir havalimanı var. Yurtdışından bir çok firma Dalaman’a uçuyor. Yurtiçinden THY, Pegasus ve Onur uçak firmaları Dalaman’a uçuyor.
 
 
(Tarihin Babası Heredot)
Datça bir yarımada. Ege ile Akdeniz arasında sınır. Yarımadanın üst yanı Ege, altı Akdeniz. Pers’ler İonia’ya girdiklerinde, tırsan Knidos’lular akıllarınca Balıkaşıran’da kanal açarak yarımadayı ada haline getirmeye çalışmışlar. Yani Pers’lerin işi zorlaşsın istemişler… Olmamış… Doğanın gazabına uğramışlar. Çalışanların bedenlerinde, gözlerinde onulmaz yaralar açılmış. Bir yanda Pers korkusu, öbür yanda doğanın gazabı. Bu kez doğanın gazabından daha çok tırsmışlar. Kanal açmaktan vazgeçmişler.  Valla biz tarihin babası Heredot’un yalancısıyız. Koca tarihçi yalan mı yazacak. Biz inandık, sizleri bilemeyiz. 
 
Yarımadanın en dar yerinin genişliği 800 metre. Sözde balık, gerilmiş gerilmiş kendini Ege’den Akdeniz’e aşırmış. Balık aşırırsa ne olur? Balıkaşıran olur… Akdeniz tarafı Bencik Limanı, Ege tarafı Bördübet Koyu…

06 – 16 Haziran 2014 arası Datça’yı gezdik. Lakin, bitiremedik. Yine geleceğiz…

 
( sürecek )


( fotoğrafların tümü alıntıdır )

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Ege’den Denize Bırakılmış Bir Çiçek / DATÇA

KARŞI TARAF – İSTANBUL

EFES (Ephesos) Antik Kenti IV